Sidor

måndag 28 november 2016

Idag får vi veta

Idag är det dags. Dags för Augustprisutdelning och gala!

Ikväll får vi äntligen veta vilka tre böcker som tilldelas Augustpriset i kategorierna Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok samt Årets svenska barn- och ungdomsbok! Dessutom får vi veta vem som blir årets Lilla Augustpristagare!

Jag har läst och tyckt om de nominerade i den skönlitterära klassen. Och de är alla värdiga vinnare så klart. Jag har haft lite svårt för Norén i och för sig, men men... :)

Vem som slutligen blir vinnare vågar jag knappt gissa på. Men om jag måste så säger jag nog Linda Boström Knausgård. Jag önskar kanske mer Therese Bohman. Men Linda Wolff och Andrzej Tichý är också fantastiska. Och Ann Jäderlunds lyrik... Ja, ni ser. Beslutsångest grande. :)


Ikväll får vi veta!

Galan hålls i Konserthuset i Stockholm och konferencier är Niklas Strömstedt. Som tidigare år så presenteras de nominerade av läsare, det är ett såå bra grepp! Att få höra en annan läsares ord om en berättelser ger mer, det blir som en bokcirkel i miniatyr.


Om vi inte ses där kan du följa galan på www.augsutpriset.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar